اسفند ۲۳، ۱۳۸۸

روز 28 مرداد 1332 کجا بودید، چه کردید؟

نگاه نوی دوست داشتنی، از شخصیتهایی که کودتای 28 مرداد را به خاطر دارند می پرسد که:

"روز ِ 28 مرداد 1332 کجا بودید، چه کردید؟"

پرویز شهریاری، ریاضی دان، مؤلف؛ 1305:

"آن روزها من در زندان بودم و بنابراین خیلی کم می توانم درباره ی آن صحبت کنم. ولی به هر حال معتقدم روز تلخی بود و برای ملّت که برای به دست آوردن حقوق خود مبارزه کرده بود، سرنوشت ساز. که متأسّفانه آرزوهایشان نقش بر آب شد. با احترام به شما، سخنم را به پایان می برم."

[ریاضی دانِ نازنین، با این که در آن ایّام زندانی سیاسی بوده، درباره ی مهمترین اتفاق سیاسی آن دوران صحبت نمی کند: "من در زندان بودم و بنابراین خیلی کم می توانم درباره ی آن صحبت کنم." در حالی که احتمالاً ریاضی دان داخلِ بَندی بوده پُر از خبرهای شنیدنی.]

قمر آریان، پژوهشگر، همسر دکتر عبدالحسین زرین کوب؛ 1301:

"28 مرداد 1332 و کودتا علیه دکتر مصدق فراموش ناشدنی است. همه جا سخن از مصدق و کودتا بود. من و شوهرم عبدی (دکتر عبدالحسین زرین کوب) به اقتضای سنّ مان گرفتاریهای خودمان را داشتیم. ما درست در روز 28 مرداد 1332 در مشهد ازدواج کردیم و مشغول برگزاری مراسم ازدواجمان بودیم. تمام کسانی که مقالات عبدی را خوانده بودند در مراسم ازدواج ِ ما شرکت کردند. آقای فرّخ، دکتر فیّاض و دیگران از اهل علم نیز در مراسم ازدواجمان شرکت کردند."

[بانو قمر آریان، دقیقاً توضیح می دهند که 28 مردادِ 1332 کجا بوده اند، چه کرده اند و حتی مهمانهای عروسی چه کسانی بوده اند.]

نتیجه ی منطقی: تألیفِ پله پله تا ملاقات خدا قطعاً بعد از 28 مرداد ِ 1332 آغاز شده است.

۲ نظر:

2i گفت...

آهنگ فیلم عصر جدید چاپلین رو من با این ترجیح می دم البته
با تصویر آدم ها لا به لای چرخ دنده ها
چرخدنده های صنعت، اجتماع، اقتصاد، علم یا سیاست فرقی نمی کنه
می کنه!؟

Arash گفت...

والله اگه به خودم باشه، برای قسمت اولش آهنگ فیلم A Beautiful Mind رو پیشنهاد میدم. برای قسمت دومش، فکر کنم آهنگ "امشب چه شبیست، شب ِ زفاف است امشب، عروس با داماد زیر ِلاحاف است امشب" بهش بیاد. زحمت دِکوپاژش رو خودت بکش دیگه. D: فکر کن! میتونی قیافه ی دکتر مصدق رو توی 28 مرداد 32 با این آهنگ تصور کنی؟